GRECS

Publicacions

Publicacions

  • Cantó-Milà, Natàlia; Seebach, Swen (forthcoming) ‘Zwischen objektiven Mythen und subjektiven Gefühlen – Eine Reflektion über das Cinematische Erlebnis ‘(Objective Myths and Subjective Feelings – A Reflection on the Cinematic Experience), Simmel Studies.
  • Núñez, Francesc, Cantó-Milà, Natàlia,  & Seebach, Swen (forthcoming) ‘Del Amor y Otros Demonios en los Tiempos de la Modernidad Tardía’, in Olga Sabido & Adriana García (eds) Cuerpo y afectividad en la sociedad contemporánea. Una aproximación desde la sociologia, México: Universidad Autónoma Metropolitana.
  • Cantó-Milà, Natàlia; Núñez, Francesc & Seebach, Swen (forthcoming) ‘Send me a Message and I”ll Call you Back: The Late Modern Webbing of Everyday Love Life’, in Benski, T., Fisher, E. Internet and Emotions. Routledge.
  • Cantó-Milà, Natàlia (forthcoming) ‘Revisando los aprioris de la vida social – La actualidad de la teoría sociológica de Georg Simmel’, in Una actitud del espíritu. Vitalismos simmelianos desde Latinoaméricam edited by Grupo Sociología de la Cultura y de la Modernidad GELCIL, Medellín (Colombia).
  • Cantó-Milà, Natàlia (editor) (forthcoming) Special Issue A Sociology of emotions. Emotions as the invisible threads that bind people together, in Sociological Research Online.
  • Alegre, Miquel Àngel & Benito, Ricard (forthcoming) ‘Youth Education Attainment and Participation in Europe: The Role of Contextual Factors and the Scope of Education Policy’, European Journal of Education.
  • Cantó-Milà, Natàlia, Núñez-Mosteo, Francesc & Seebach, Swen (2015) ‘Between reality and imagination, between you and me: Emotions and daydreaming in times of electronic communication’, New Media & Society.
  • Cantó-Milà, Natàlia & Seebach, Swen (2015) ‘Desired Images, Regulating Figures, Constructed Imaginaries – The Future as an Apriority for Society to Be Possible’, Current Sociology – Special Issue Sociology on the Move’. Sociology of the Future.
  • Benito, Ricard, Alegre, Miquel Àngel & Gonzàlez, Isaac (2014) ‘School educational project as a criterion of school choice: discourses and practices in the city of Barcelona’, Journal of Education Policy, 29 (3): 397-420.
  • Hakim, Nadia, with Grimson, A. (2014) ‘El estudio de la articulación entre diferencia y desigualdad: una entrevista a Alejandro Grimson’, Revista de Antropología Social, 23: 263-273.
  • Benito, Ricard, Alegre, Miquel Àngel & Gonzàlez, Isaac (2014) ‘School segregation and its effects on educational equality and efficiency in 16 OECD comprehensive school systems’, Comparative Education Review, 58 (1): 104-134.
  • Gonzàlez, Isaac, Pujolar, Joan; Font, Anna; Martínez, Roger (2014) Llengua i joves. Usos i percepcions lingüístics de la joventut catalana, Secretaria General de la Joventut de Catalunya, Generalitat de Catalunya (col·lecció estudis, 30).
  • Martínez, Roger (2013) ‘Gust musical, inautenticitat i classe social. Sobre com els joves signifiquen les jerarquies socials malgrat l’aparent fluïdesa de la cultura popular contemporània’, Quaderns de l’Institut Català d Antropologia, 29: 25-45.
  • Pujolar, Joan; Gonzàlez, Isaac (2013) “Linguistic”mudes” and the de-ethnicization of language choice in Catalonia”, International
    Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16 (2): 138-152.
  • Hakim, Nadia (2013) ‘Les xarxes socials digitals com a lloc de sociabilitat: reflexions a partir d’una recerca etnogràfica amb joves’, Quaderns de l’Institut Català d Antropologia, 29: 47-68.
  • Alegre, Miquel Àngel & Benito, Ricard (2013) ‘Polítiques socials i utilització dels serveis públics’, in Enquesta a la Joventut de Catalunya 2012. Barcelona, Observatori Català de la Joventut.
  • Cantó-Milà, Natàlia (2013) ‘Simmel in the Archive. On the Conflict of Late Modern Culture’, in Keiji Fujiyoshi  (ed) Archives for Maintaining Community and Society in the Digital Age, Koyasan University, Japan.
  • Gonzàlez, Isaac (2013) ‘Llengua i edat’, in Enquesta d’usos lingüístics de la població 2008: anàlisi. Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
  • Benito, Ricard & González, Isaac (2013) ‘¿Puede el efecto composición reducir las desigualdades educativas? Una mirada sobre los efectos de la segregación escolar en España y los países del modelo de integración uniforme’, Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6 (1): 49-71.
  • Pujolar, Joan & Gonzàlez, Isaac (2013) ‘Linguistic “mudes” and the de-ethnicization of language choice in Catalonia’, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16 (2): 138-152.
  • Cantó-Milà, Natàlia (2013[2012 online]) ‘Gratitude – Invisibly Webbing Society’, Journal of Classical Sociology, 13(1): 8-19.
  • Núñez, Francesc (2013) ‘La comunicació electrònica’, Àmbits de política i societat – Special Issue Innovació social (September).
  • Ivana, Greti (2013) ‘Resorts behind the Construction of the Expositional Self on Facebook’, in G. Dodig-Crnkovic; A. Rotolo; G. Sartor; J. Simon & C. Smith AISB/IACAP World Congress 2012 Social Computing, Social Cognition,Social Networks and Multiagent Systems Social Turn – SNAMAS 2012. Birmingham: 103-107.
  • Ivana, Greti (2013) ‘A Postmodern Panopticon: Lateral Surveillance on Facebook’. Global Media Journal – Mediterranean Edition. Num. 8(1) Spring 2013, Pag. 1-14.Alegre, Miquel Àngel & Benito, Ricard (2012) ‘The best school for my child?’ Social geographies of school choice in Barcelona’, British Journal of Sociology of Education, 33 (6): 849-871.
  • Seebach, Swen (November 2013) ‘Is Being Connected Enough? – Electronic Communication in Contemporary Love Relationships, Les Cahiers de Numérique – Issue: Instabilité et permanence des usages numériques, directed by Geneviève Vidal, 9(2): 77-103
  • Benito, Ricard & González, Isaac (2012) ‘Mites i realitats sobre l’èxit escolar a Catalunya’, Escola Catalana,  478.
  • Benito, Ricard & Alegre, Miquel Àngel (2012) ‘The changing patterns of individual and school effects on educational transitions. Evidence from Catalan data (Spain)’, Educational Research, 54 (1): 65-87.
  • Alegre, Miquel Àngel, Benito, Ricard & González, Sheila (2012) ‘Experiencias escolares iniciales del alumnado inmigrado: comienzos que marcan’, Educación XX1, 15 (2): 137-158.
  • Benito, Ricard, & González, Isaac (2012) ‘L’efecte composició com a factor d’èxit escolar: projecció dels resultats educatius en una proposta analítica d’escenaris segregat i desegregat’, in L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2011. Barcelona, Editorial Mediterrània.
  • Alegre, Miquel Àngel & Benito, Ricard (2012) ‘Climes i (sobretot) cultures escolars: com s’expliquen i què permeten explicar’, in IV Informe sobre la situació de la Infància, l’Adolescència i la Família a Catalunya i Barcelona. Barcelona, CIIMU.
  • Benito, Ricard, & Gonzàlez, Sheila (2012) ‘Entre el aula de acogida y el aula ordinaria: implicaciones en la escolarización del alumnado inmigrado’, in García Castaño, Francisco José & Carrasco, Silvia (ed.) Población inmigrante y escuela: conocimientos y saberes de investigación. IFIIE-CREADE, Madrid.
  • Martínez, Roger; Cussó, Irene (2012) ‘Cultures familiars, mitjans digitals i joves. Restriccions explícites i implícites en la reproducció de l’avantatge generalitzat’ [online working paper]. (Working Paper Series; WP11-001). IN3 Working Paper Series. IN3 (UOC).
  • Martínez, Roger; Pujolar, Joan; Gonzàlez, Isaac; Font, Anna (2012) ‘El poder de la normalitat: Sobre els joves i la llengua a Catalunya’, JOCS: Journal of Catalan Studies, 15.
  • Benito, Ricard, González, Sheila, Alegre, Miquel Àngel & Chela, Xènia (2011) ‘Com valoren les famílies estrangeres l’educació preescolar? El paper de l’educació preescolar en l’increment de les oportunitats educatives per als fills i les famílies d’origen immigrat’, in VV.AA. (Eds.) Recerca i Immigració a Catalunya (pp.113-134). Barcelona: Departament de Benestar Social i Família, Generalitat de Catalunya. Col. Ciutadania i Immigració, 6.
  • Cantó-Milà, Natàlia & Seebach, Swen (2011) ‘Ana’s Friends. Friendship in Online Pro-Ana Communities’, Sociological Research Online 16/1 (1).
  • Martínez, R. (2011) “Review: Matthew David, Peer to Peer and the Music Industry: The Criminalization of Sharing”, a International Sociology, 26(5): 655-658.
  • Minobis, E. (2011) Els famosos d’internet: una celebritat més democràtica? Digithum, 13: 7-13.
  • Martínez, R. (coord.) (2011). “Culture and Society Study Group (GRECS)”. In: B. Enguix, N. Figueras, F. Núñez (coord.). “Current perspectives in human and social science research. Current Research in the UOC’s Arts and Humanities Department” [online dossier]. Digithum, 13: 92-97. [accessed: 15 de juny de 2011]. http://digithum.uoc.edu/ojs/index.php/digithum/article/view/n13-grecs/n13-grecs-eng . (ISS N 1575-2275) (versió en català: Martínez, R. (coord.) (2011). «Grup d’Estudis en Cultura i Societat (GRECS)». A: B. Enguix, N. Figueras, F. Núñez (coord.). «Perspectives actuals de la recerca sobre ciències humanes i socials. La recerca als Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC» [dossier en línia]. Digithum, 13: 69-74. [Data de consulta: 15 de juny de 2011]. http://digithum.uoc.edu/ojs/index.php/digithum/article/view/n13-grecs/n13-grecs-cat ISSN 1575-2275
  • Minobis, Eduard (2011) ‘Spotify Ignites New Hopes Among Beleaguered Music Fans.’ The Norman Lear Center Website. 19th September
  • Alsina, P; San Cornelio, G; Beneito,R; Alberich, J; (2010) “Media Art Wiki. Uso de wikis para la enseñanza interdisciplinar y multimedia del arte de los nuevos medios de comunicación en entornos virtuales de aprendizaje”. RED. Revista de Educación a Distancia. V.  ISSN: 1578-7680.
  • Alegre, Miquel Àngel; Benito, Ricard; Gonzàlez, Isaac (2010) “Measures and Determinants of Student Body Socioeconomic Diversity: Evidence from Spain”, Journal of School Choice, 4 (1): 23-46.
  • Alsina, P.; (2010) “ Breve genealogía de las intersecciones entre arte, ciencia y tecnología”. Capítulo en San Cornelio, G.(Ed) (2010) “Exploraciones Creativas: prácticas artísticas y culturales de los nuevos medios”. Barcelona: Ediuoc. ISBN 978-84-9788-883-7
  • Alsina, P.; (2010) “ Cultura en red, cultura de red: aproximación a las políticas culturales del arte y la cultura digital”. Capítulo en San Cornelio, G.(Ed) (2010) “Exploraciones Creativas: prácticas artísticas y culturales de los nuevos medios”. Barcelona: Ediuoc. . ISBN 978-84-9788-883-7
  • Alsina, P.; (2010) “Breu història de les interseccions entre art, ciència i tecnologia” en Macaya, A et al (ed) “Presencies, Virtualitats: les TIC i la didàctica de l’art als espais museístics”. Tarragona: Editorial de la Diputació de Tarragona. Museu d’Art Modern de Tarragona. ISBN. 978-84-95835-95-6
  • Núñez, F. (2010) “Leaving the Institution. Secularized Priests”, a Social Compass, 57(2): 268-284.
  • Pujolar, J.; Gonzàlez, I.; Font, A.; Martínez, R. (2010) Llengua i joves. Usos i pecepcions lingüístics de la joventut catalana, Generalitat de Catalunya, Barcelona (col. Aportacions, 43).
  • San Cornelio, G; Alsina, P.; (2010) “ Nuevos medios locativos: prácticas artísticas y espacio fluído” Capítulo en San Cornelio, G.(Ed) (2010) “Exploraciones Creativas: prácticas artísticas y culturales de los nuevos medios”. Barcelona: Ediuoc.  ISBN 978-84-9788-883-7
  • San Cornelio, G; Alsina, P.; (2010). ”Spaces of flows: processes and places in locative media artworks ”. A: Heinzel, T..  Art, Space and Technology in the Digital Age. Bucharest. paideia.
  • Alsina, P.;(2009). “Art Futura: el presente del futuro”. En catálogo Festival Art Futura 2009 De la realidad virtual a las redes sociales. Barcelona: Art Futura. ISBN: 9788492208470
  • Alsina, P.;(2009). “Las ciencias de la complejidad en el arte y la cultura”. En Revista ZEHAR, Arteleku. Ed: Diputación de Gipuzcua. ISSN: 1133-844X.
  • Alsina, P.; (2009).  “Innovación en Cultura: estrategias y tácticas desde el arte y la cultura digital”, en Actas del III Congreso Internacional ArtchMedia. Barcelona: Ediciones del Ayuntamiento de Barcelona.
  • Alsina, P.;. (2009) “Arte y Vida: sistemas emergentes en las prácticas artísticsa vinculadas a las tecnociencias” Tesis doctoral, en Base de datos Teseo.
  • Alsina, P. et al. (2009) “Controversias, aciertos y desafios de las redes Wi-Fi”. En Catálogo de la exposición “Observatorio Wi-Fi”. En VVAA “Obervatorio Wifi”  Valencia: Sala Parpalló de Valencia. Diputación de Valencia.
  • Alsina, P.; (2009). “El ángel de la historia: el futuro ya es ahora” En PAUL, C. (ed)  “Feedforward: el ángel de la història” Gijón: Ed. LABORAL, Centre de Arte y Creación Industrial. ISBN: 978-84-613-5379-8.
  • Alsina, P.;(2009). “Cultura en red, cultura de red: sobre las políticas culturales y las tecnologías de información e información”. En catálogo de Banquete: redes y sistemas. Barcelona: Ed.Turner /LABORAL, Centre de Arte y Creación Industrial. ISBN: 978-84-7506-844-2
  • Benito, R.; Gonzàlez, I. (2008) El sorgiment del sisè sentit. Usos i sentits del telèfon mòbil en l’adolescència i la joventut, Barcelona: Fundació Claret.
  • Martínez, R. (2009) Taste in music as a cultural production. Young people, musical geographies and the imbrication of social hierarchies in Birmingham and Barcelona, Bellaterra: Tesi doctoral (llegida l’octubre de 2007)
  • Alsina, P (2008) “Realidad virtual y virtualidad real en las prácticas artísticas contemporáneas”, a Cuadernos de ontología- Ontology Studies. 8: 262-274.
  • Alsina, P  (2008) “Sobre Arte, Ciencia, Tecnología en la Sociedad Red”, a Máquinas & almas. Arte digital y nuevos medios, Madrid: Editor Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Martínez, R. (2008) “Els adjectius “catalufo” i “cholo” com a produccions culturals”, a Noves SL. Revista de Sociolingüística. (versió anglesa: “The adjectivs ‘catalufo’ and ‘cholo’ as cultural productions”.
  • Alsina, P. (2008) “Realitats i ficcions de les transformacions associades a les tecnologies d’informació i comunicació en la cultura”, a  Monogràfic: La Cultura, un motor econòmic. Revista Cultura, 2: 134-158.
  • Núñez, F. (2008) “Casadas con un sacerdote”, a RES. Revista Española de Sociología, 10: 75-93.
  • Alsina, P. (2007) Arte, Ciencia y Tecnología, EdiUOC, Barcelona.
  • Martínez, R. (2007) “Joves i cultura juvenil. La normalitat i la provocació normativa”, a Joventut i polítiques de joventut. 25 aportacions, Barcelona: Diputació de Barcelona: pp, 177-81.
  • Rodríguez, A. (2007) “Disonancias 2007/08. Les pràctiques artístiques en la societat del coneixement” a Papers d’Art, Fundació Espais d’Art Contemporani, 93 (2n Semestre).
  • Núñez, F. (2006) Les plegades. Sacerdots secularitzats, Barcelona: Ed. Mediterrània.
  • Martínez, R.; Gonzàlez, I.; deMiguel, V. (2005) Cultura i joves. Anàlisi de l’Enquesta de consum i pràctiques culturals de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
  • Gonzàlez, I. (2005) “Cultura”, a Informe sobre la Joventut, Barcelona: Secretaria General de la Joventut- Generalitat de Catalunya: , pp. 173-220.
  • Martínez, R.; amb Willis, P. (2005) “Cultura viva: entrevista com Paul Willis”, a Tempo Social. Revista de sociologia da usp, 17(2): 301-21.
  • (Ordre alfabètic) Antaki, C..; Ardévol, E.; Núñez, F..; Vayreda (2005) “‘For she who knows who she is’: Managing accountability in online forum messages”, a Journal of Computer-Mediated Communication, 11(1), article 6.